راهکار حفظ کردن افعال بی‌قاعده در زبان انگلیسی

 این افعال، از قاعده اضافه کردن ed در آخر فعل تبعیت نکرده و در خود کلمه تغییرات اعمال می‌شود که قاعده‌ای برای این تغییر نیز وجود ندارد. پس راهی نداریم جز حفظ کردن این افعال که در دو شرایط

  • زمان گذشته فعل 
  • قسمت سوم فعل ( P.P)  تغییر می‌یابند.

حفظ این تعداد فعل که بسیاری از آن‌ها در طی روز بارها تکرار می‌شوند، می‌تواند عذاب‌آور باشد. 

برای آسان شدن، ما راهکارهایی که یادگیری و حفظ آن را ساده‌تر می‌کندبه شما پیشنهاد می‌کنیم.

به‌طورکلی افعال باقاعده هنگام استفاده در بعضی جملات (مانند گذشته ساده و ماضی بعید)، در انتهایشان حروف ed اضافه می‌شود. اما در افعال بی‌قاعده، روش یا ساختار مشخصی برای ساختن آن وجود ندارد و خود کلمات تغییر می‌یابند و البته در تعدادی از آن‌ها، افعال بدون تغییر باقی می‌مانند. برای مثال:

I laugh, I laughed, I had laughed.

I write, I wrote, I had written.

که در مثال اول (من می‌خندم، من خندیدم، من داشتم می‌خندیدم.) فعل باقاعده است و ed به آن اضافه شده و در مثال دوم (من می‌نویسم، من نوشتم، من داشتم می‌نوشتم.) فعل بی‌قاعده است و همان‌طور که می‌بینید فعل استفاده شده کاملا از لحاظ نوشتاری و خوانش تغییر یافته است.

راهکار شماره 1 : گروه‌بندی افعال بی‌قاعده و حفظ کردن جداگانه ی آنها

درمجموع افعال بی‌قاعده از هیچ قاعده خاصی تبعیت نمی‌کنند اما می‌توان با گروه‌بندی  به روش زیر آن‌هایی را که ساختار شبیه به هم دارند به ترتیب الفبا جدا کرد و چند لیست کوتاه‌تر ساخت. این که چگونه باید گروه‌بندی کرد به راحتی شما بستگی دارد ولی ما چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • فعل‌هایی که در هر سه حالت یکسان هستند. برای مثال: Set
  • فعل‌هایی که در دوحالت گذشته یکسان هستند و نه در حالت حال. برای مثال: breed,bred
  • فعل‌هایی که در آخر قسمت سوم، حروف en وجود دارد. مثل:‌ speak,spoken
  • یا هر ساختاری که می‌توانید کلمات را مشابه ببینید.

راهکار شماره 2 : هنگام یادگرفتن معنای فعل، حالت‌های گذشته آن را حفظ کنید.

اگر همان ابتدا هنگام یاد گرفتن معنای فعل، حالت‌های گذشته را هم حفظ کنید، کار شما برای حفظ این افعال راحت‌تر می‌شود. برای مثال هنگام حفظ کردن معنای فعل steal کنار حفظ معنی که در این مثال take something without permission (برداشتن چیزی بدون اجازه گرفتن) است، بی‌قاعده بودن آن را چک کرده و stole, stolen را هم‌زمان به‌خاطر سپرد.

راهکار شماره 3 : لیست افعال پرکاربرد

در دوره آموزش گرامر از پایه ما به شما لیستی از پرکاربردترین افعال بی قاعده را در ساختار یک جدول آماده کردیم. خیلی از افعال بی‌قاعده همیشه استفاده نمی‌شوند و اصراری به فراگیری آن‌ها نیست.برای مثال broadcast که شاید نیازی به استفاده آن در روزمره ندارید. ولی از آن‌طرف افعالی هستند که در طول روز ممکن است از حالت‌های گذشته آن‌ها هزاران بار استفاده کنید. 

راهکار شماره 4 : با افعال بی قاعده بازی بسازید.

شاید بتوان افعال بی‌قاعده را به‌راحتی با فلش‌کارت حفظ کرد ولی اگر حفظ نکردید چطور؟

حفظ کردن افعال بی قاعده

می‌توانید از بازی‌های اینترنتی استفاده کنید. مانند بازی کوییز کنسولگری بریتانیا یا بازی چرخِ افعال دیکشنری مک‌میلان (که البته برای اجرای آن احتیاج به ابزار فلش در مرورگر دارید). یا خودتان با هر ابزاری که می‌خواهید بازی خودتان را بسازید.

برای مثال کارت‌هایی بسازید که روی هرکدام یکی از حالت‌های افعال بی‌قاعده را نوشته باشد. سپس آن‌ها را بالعکس روی میز بچینید و دو به دو چک کنید و اگر این دو کارت از یک فعل بودند، به رو روی میز بگذارید و اگر نه دوباره بالعکس روی میز بچینید. و این‌گونه سرگرم شوید.

راهکار شماره 5 :  در قالب جملات یاد بگیرید.

شاید ساده‌تر باشد اگر در قالب جملات یا اصطلاحات، افعال را یادبگیرید. می‌توان افعال را  درون جملات یا اصطلاحات خاص به‌کار برد تا طرز استفاده از این افعال را یاد گرفت. خلاق باشید و این کلمات را در جملات غیرمعمول و خنده‌دار استفاده کنید تا بهتر در ذهن بمانند. هم‌چنین می‌توانید با ریتم خاصی حفظ کنید. می‌توانید جمله کوتاه بسازید یا بالعکس در داستان‌واره آن را به‌کار ببرید. این روش‌ها می‌تواند به یادگیری این افعال به‌شما کمک کند. برای مثال:

see the bee, I saw the snow, but I’ve never seen a bee in the snow!

راهکار شماره 6 :  با آهنگ یاد بگیرید.

راه دیگر  آموزش برای حفظ این افعال، استفاده از آهنگ‌های انگلیسی است. در این روش با داشتن متن آهنگ، می‌توانید طرز استفاده از این افعال در آهنگ‌ها را یاد بگیرید.

راهکار شماره 7 : لیست افعال را جایی بنویسید که بتوانید آن‌ها را ببینید.

می‌توانید افعال (یا گروهی از آن‌ها را که پیش‌تر گفته شد و یا ۵ عدد از این افعال که برایتان سخت است) را روی یک کاغذ نوشته و جایی بگذارید یا بچسبانید که در طی روز بارها بتوانید کلمات را ببینید. برای مثال روی یخچال یا هرجایی که هنگام آزاد شدن از کار بتوانید این کلمات را ببینید و حفظ کنید.

 

قبلی
اصطلاحات عامیانه و ضرب المثل های انگلیسی
بعدی
آموزش انگلیسی برای افراد شاغل

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

متقاضی کدام دوره هستید؟*

مقالات مرتبط :

keyboard_arrow_up