قوانین انگیزشی برای تقویت اسپیکینگ

قانون پارکینسون و اثر زایگارنیک

احوالپرسی دوستانه

دوست خوب من سلام!. مهرشاد پرهیزکار هستم. سوپروایزر آکادمی زبان ارس. با دومین قسمت از مجموعه پادکست این غول زبان انگلیسی در خدمت شما بزرگواران هستیم. همانطور که در پادکست قبلی گفته شد، من پادکست را با یک سوال تمام کردم. سوال این بود که چکار کنیم که بتونیم مهارت اسپیکینگ خودمون رو تقویت کنیم.

در این قسمت از پادکست این غول زبان انگلیسی میخوام در مورد راهکارهایی صحبت کنم که به ما کمک می کنه که تمامی مهارت های زبان انگلیسیمون رو بتونیم ارتقا بدیم. مخصوصا مهارت اسپیکینگ. تقویت مهارت اسپیکینگ یکی از دغدغه های زبان آموزان است.

زبان آموزان بسیاری که جاهای مختلفی رفتند. کلی کلمه خوندند،.کلی گرامر خوندند. اما در نهایت میگن که ما نمی تونیم صحبت کنیم. واسه همین به سراغ تعدادی از زبان آموزها رفتم و سوالتی ازشون پرسیدم. با همدیگه با پاسخ این عزیزان گوش می کنیم:

  • من همیشه یکی از مشکلاتم این بوده چکار کنم اسپیکینگم خوب بشه؟ من خودم self study داشتم. کلمات زیادی خودندم، تقریبا گرامر هم بلدم، همه گرامرهای زبان رو تقریبا بلدم ولی، اسپیکینگم ضعیفه. دنبال راهی هستم برای تقویت اسپیکینگم.
  • من زمانی تونستم اسپیکینگم رو تقویت کنم که شروع کردم به  فیلم دیدن و موسیقی انگلیسی گوش کردن،خب! فکر می کنم این روش ها خیلی تونسته به  من کمک بکنه. راستی، یکی دیگه از سوال های ذهنیم اینه که چطوری میشه توی شش ماه انگلیسی رو میشه یاد گرفت؟

و اما سوال من از شما عزیزان این سواله که چرا توی ایران همه در مهارت اسپیکینگ مشکل دارند؟

همانطوری که در پادکست قبلی صحبت کردیم، سیستم های آموزشی بسیار تاثیر گذار هستند در اینکه ما با چه کیفیتی روند آموزشمون رو دنبال کنیم. اما در مورد این مسئله هم صحبت شد که آیا واقعا همه سیستم های آموزشی بد هستند؟ آیا تمامی آموزشگاه های زبان دارند ضعیف عمل می کنند؟ وبه این نتیجه هم رسیدیم که نه! علت این مشکل فقط و فقط خود ما هستیم. و تمامی دلایل رو با هم دیگه بررسی کردیم.

دوست من سیستم آموزشی تاثیر خودش رو داره. اما اشتباهه اگه فکر کنیم اتفاقات فقط و فقط عوامل بیرونی دارند. جا داره که بدونید سهم عوامل بیرونی در مقوله یادگیری شما فقط 1 درصده و 99 درصدش ذهن، فکر و باور شما در جریان یادگیری هست.

امروز می خوام در مورد دو تا مسئله خیلی خیلی مهم باهاتون صحبت کنم:

قانون پارکینسون (Parkinson’s law) :

 احتمالا اسم این بیماری رو زیاد شنیدید. اما در بحث روانشناسی آموزش، مبحثی داریم به اسم قانون پارکینسون. اینکه قانون پارکینسون چیه؟. چطوری به نفع خودمون بتونیم از این قانون استفاده کنیم. قانون پارکینسون یکی از رایج ترین مفاهیمی هست که در مباحث مدیریتی مطرح میشه.

این مفهوم  توسط سایرل نورس کوت پارکینسون، نویسنده و تاریخدان انگلیسی در سال 1955 برای اولین بار استفاده شد.

قانون پارکینسون و اثر زایگارنیکتعریف قانون پارکینسون چیه؟

به همون میزان که شما زمانی را توی ذهنتون برای انجام کاری اختصاص میدید، اون کار طول میکشه تا به سرانجام برسه. این تعریف دقیق قانون پارکینسون است.

معمولا افراد تمایل دارند که کاری که محول شده را تا جایی که امکان داره به تعویق بندازند و تا جایی که ممکنه دیرتر و دیرتر انجامش بدند. زمان اضافی که افراد در نظر می گیرند برای به سرانجام رسوندن یک فایل باز در ذهنشون بجز تحمل استرس و فشار ناشی از عدم انجام اون کار چیزی رو برای ذهن به ارمغان نداره.

قانون پارکینسون میگه که کار به اندازه زمانی که برای انجام اون وجود داره ادامه پیدا می کنه. اگر برای انجام یک پروژه فقط و فقط یک هفته وقت لازم باشه اما به شما چیزی نزدیک به دو هفته زمان داده بشه. برای انجام اون پروژه، طبیعتا شما دو هفته رو برای انجام اون پروژه زمان صرف می کنید.

معمولا این قانون توجیه بسیار مناسبی برای افراد تنبل هست. همانطور که گفتم این قانون درمباحث مدیریتی هم مطرح میشه. حتی در مباحث اقتصادی. مثلا در خصوص هزینه ها و خرج. هزینه ها بدون استثنا اونقدر بالا می رند تا با درآمد ما یکسان بشند. یعنی هرچه قدر که درآمد ما بیشتر میشه خرج ما هم بیشتر میشه و در موقعیت قبلی خودمون می مونیم. اگر هنوز به این قانون باور ندارید،کافیه ببینید چرا اکثر انسان ها از نظر مالی پیشرفت نمی کنند.

به طور کلی 3 معادله در مبحث قانون پارکینسون مطرح میشه:

  • اینکه وقت بیشتر برابر است با اتلاف بیشتر.
  • تعداد کارمندان بیشتر برابر است با بیکاری بیشتر .
  • دخل بیشتر برابر است با خرج بیشتر.

این تعریفیه که در علم اقتصاد یا مباحث مدیریتی در مورد قانون پارکینسون مطرح میشه.

حالا با همدیگه می خوایم ببینیم که این قانون پارکینسون اثرش در مقوله آموزش چی هست. در مقوله آموزش هم مشابه و مواردی هست که الان گفته شد. اسپیکینگ ما خوب نمیشه. نمی تونیم خوب صحبت کنیم چون :

  • زمان مناسبی رو براش قائل نمیشیم.
  • چون یک ددلاین (Deadline) براش تعریف نمی کنیم.
  • چون محدودش نمی کنیم.
  • چون خودمون رو ملزم نمی کنیم به یادگیریش.
  • چون ما فقط دوست داریم که زبان انگیسیمون رو تقویت کنیم. فقط دوست داریم که پیشرفت کنیم در یادگیری این زبان، اما باور نداریم که بهش نیاز داریم. باور نداریم که در این نقطه از زندگیمون باید زبان انگلیسی رو یاد بگیریم، باید این غول زبان انگلیسی رو برای همیشه از بین ببریم.

دوست خوب من اگر شما محدودیتی برای خودتون و اهدافتون قائل نشید، کارها و اهدافتون همونطور کشدار خواهد شد.

چقدر باید زمان اختصاص بدم به زبان انگلیسی تا بتونم خوب صحبت کنم؟.

اینجا است که می خوام راجع به دومین مسئله مهمی که گفتم صحبت کنم.

اثر زایگارنیک :

اثر زایگارنیک در سال 1927 توسط بلوما زایگارنیک مطرح شد. اثر زایگارنیک در علم زبان شناسی هم تعریف داره. روانشناسی این پدیده رو بدین شکل توضیح داده.

تعریف اثر زایگارنیک :

اینکه ذهن ما، ذهن انسان عادت داره که هر مسئله ای براش روشن و واضح باشه. پس زمانی که به یک مسئله حل نشده و یا مبهم بر خورد می کنه. ذهن ما تا زمانی که پاسخ دقیق، مرتب و قانع کننده ای رو برای اون مسئله مبهم پیدا نکنه،.روی اون مسئله تمام وقت و انرژی خودش رو صرف می کنه که این اثر توام میشه با قانون پارکینسون و به جای اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن ما مشکل روحل کنیم. فقط زمانش کش دار و کش دار و طولانی تر میشه.

یعنی چون خودمون رو محدود نمی کنیم به یک زمان خاص، طبیعتا خروجی که ازش میگیریم هم در دراز مدت هست.

بعضا شاید هم هیچ نتیجه‌ای ازش نگیریم. اثر زایگارنیک توسط یک آزمایش شناسایی شد.

مثال معروف سینما برای اثر زایگارنیک :

دو گروه افراد به سینما رفتند و براشون یک فیلم مشترک پخش شد:

برای گروه اول فیلم به صورت کامل پخش شد .

برای گروه دوم درست 15دققیه مونده بود به پایان فیلم، که فیلم رو متوقف می کنند .یعنی درست جایی که فیلم قراره به نتیجه برسه.

یک هفته بعد از هر دو گروه درخواست میشه که حضور پیدا کنند و سوالات جزئی رو پاسخ بدند. اینکه رنگ لباس فلان بازیگر چه رنگی بوده یا اسم فلان بازیگر چی بوده.

به طرز عجیبی اون گروهی که فیلم رو کامل مشاهده کرده این جزئیات رو به یاد نداشتند .

اون گروهی که که فیلم رو تا انتها ندیده بودند و نفهمیده بودند که دقیقا چه اتفاقی افتاده جزئیات بیشتری رو یادشون بود.

 این نتیجه تکان دهنده می تونه تاثیر بسزایی در زندگی ما داشه باشه. به اتمام نرسوندن یک برنامه در ذهن دقیقا در مرکز حافظه شما قرار میگیره . وقتی که در مرکزیت حافظتون قرار بگیره از ذهن شما خارج نمیشه. و وقتی در ذهن شما پروژه ای باز میمونه و محدودیت زمانی برای انجامش تعیین نمیشه، نتیجتا اون کار هیچوقت به سرانجام نمیرسه.

پس اگر همین امروز میخوای این غول زبان انگلیسی رو برای همیشه از بین ببری. اگر همین امروز میخوای که مهارت اسپیکینگ خودت رو ارتقا بدی و به تقویت اسپیکینگ خودت بپردازی :

  • باید شروع کنی بازه های زمانی تعیین کنی برای خودت، برای اهدافت و برای برنامه هات. 
  • از همین امروز شروع کنید، نمیگم نیم ساعت. نمیگم یک ساعت، فقط 5 دقیقه، فقط و فقط 5 دقیقه تمرین کنید.
بر اساس پدیده زایگارنیک وقتی که هدف بزرگی در سر دارید برای اینکه بتونید اون هدف رو به راحتی به سرانجام برسونید. و در گیر قانون پارکینسون نشید باید هدفتون رو به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.اهدافی که بتونید در مدت زمان کوتاه تر و اثر بخش و نتیجه بخش انجامش بدید توی ذهنتون تیک بخوره. و بعد مرحله بعدی و گام بعدی. اینطوری به راحتی می تونید به هدفی که در ذهن دارید 100 درصد برسید.

” اثر زایگارنیک به ما این پیام رو میده که باید کارهای نیمه تماممون رو در سریع ترین زمان ممکن تکمیل کنیم.”

موانع ذهنی

کارهای ناقص انرژی خیلی زیادی رو از  ذهن ما میگیره و باعث میشه ما در ذهنمون موانع  ذهنی داشته باشیم. موانع ذهنی که باعث میشه ما پیشرفت نکنیم . به جلو حرکت نکنیم. دائما ذهنمون درگیر باشه. دائما در ذهنمون ابهام وجود داشته باشه راجع به انجام یک سری از مسائل. تا حد امکان چند تا کار رو با همدیگه با هم دیگه پیش نبرید.

اگر مجبورید که چند تا کار رو باهم پیش ببرید بشکنیدشون به قسمت های کوچیک، و بعد انجامش بدید.

اگر چیز نا تمامی در ذهنتون هست رو روی کاغذ انتقال بدید و بنویسید. نوشتن این پیغام رو به مغز ما میده که نیازی نیست خودت رو درگیرش کنی.

مثال فروشگاه (استفاده مثبت از اثر زایگارنیک):

مطمئنم که بارها و بارها با این اثر رو به رو شدید. به فروشگاهی رفتید برای خرید و بعد از اینکه خریدتون به اتمام رسیده فروشگاه کارتی رو به شما هدیه داده. روی کارت نوشته شده که درصورتی که خرید بعدی رو از فروشگاه ما انجام بدید 15 درصد، 20 درصد و یا 30 درصد تخفیف به خرید شما تعلق خواهد گرفت. طبق قاعده زارگانیک، ذهن شما یک پرونده ناتمام و باز رو با خودش حمل می‌کنه. تا زمانی که یکی دوهفته بگذره و باز شما برگردید به اون فروشگاه و از اون کارتی که به شما داده شده استفاده کنید. اونجاست که این پرونده بسته میشه. برای بست اون پرونده چون در ناخودآگاه ذهن شما آیتمی باز بوده شما دوباره به اون فروشگاه برگشتید.

اثر مثبت زایگارنیکتوی فروش، بازاریابی، تبلیغات و حتی آموزش بسیار مشهوده.

روند یادگیری و آموزش خودتون رو به تعویق نندازید

دوست خوب من! روند یادگیری و آموزش خودتون رو به تعویق نندازید. از همین لحظه شروع کنید نه از فردا، نه از شنبه، از همین الان شروع کنید. همه شماها دستری به تلفن همراهتون رو دارید. هندزفری رو توی گوشتون کنید و شروع کنید به موزیک گوش کردن، فیلم ببینید.

برای تقویت اسپیکینگ نیازه که اول مهارت لیسنینگ خودتون رو تقویت کنید. نیازه که هوش شنیداری خودتون رو ارتقا بدید،.نیازه که زمان بزارید، وقت بذارید نیازی نیست که حتما یک ساعت تمرین کنید. 5 دقیقه تمرین کنید، فقط یک موزیک گوش کنید. فقط یک قسمت از یک سریال رو ببینید، یک قسمت بیست دقیقه ای.

کافیه از همین امروز شروع کنید، با همین تمرین ها ریز ریز حرکت کنید. قدم های کوچیک کوچیک بردارید اما صد درصد مطمئن باشید که به هدفی که دارید می رسید. فقط کافیه از همین امروز شروع کنید.

تمرین برای مهارت Speaking :

وقتی که تصمیم میگیرید کاری رو انجام بدید، وقتی که الان تمامی شما در ذهنتون این فکر رو می پرورانید که من باید بتونم خوب انگلیسی صحبت کنم یه پرونده باز توی ذهنتون دارید. با توجه به اطلاعاتی که در مورد قانون پارکینسون بهتون دادم، کافیه که از همین امروز شروع کنید.

  • با خودتون  برنامه بریزید که از همین امروز هر شب من باید 15 دقیقه زمان اختصاص بدم برای یادگیری زبان انگلیسی.
  • 15 دقیقه فقط فایل گوش کنید.
  • فایل های صوتی رو که گوش می کنید پاوز کنید و بنویسید،.هر آنچه که میشنوید رو بنویسید.
  • ترنس کرایپ کنید. نوشتن خیلی کمک می کنه. بزارید فایل پلی بشه و مجددا این کار رو انجام بدید.
  • چند بار این کار رو انجام بدید. کلماتش رو سرچ کنید، سعی کنید با کلمات جدید که الان معنیش رو می دونید جملات جدید بسازید و بعد رهاش کنید.
  • دوباره ‌فردا شب همین کار رو انجام بدید. دوباره شب بعدش همین کار رو انجام بدبد. فقط 15 دقیقه.

برنامه ریزی هدفمند 

نیازی نیست زمان زیادی رو بهش اختصاص بدید. فقط کافیه که ذهنتون رو عادت بدید به این تمرین های کوتاه. اونوقته که اگر یک شب این کار رو انجام ندید، یک پرونده باز توی ذهنتونه که هشدار میده.” ببین! امشب، تمرین نکردی”. و اون باعث میشه که اونشب آروم و قرار نداشته باشید. باعث میشه هر طور شده گوش کنید. زمان بزارید و به سمت یادگیری برید.

اینجاست که عزیزان من! به راحتی می تونید قدم بردارید به سوی یادگیری زبان انگلیسی، برای از بین بردن این غول بزرگ زبان انگلیسی نیاز نیست خیلی کارهای بزرگی انجام بدید.

کافیه یک برنامه ریزی هدفمند داشته باشید که بتونید در کوتاه ترین زمان ممکن برنامتون رو به سر انجام برسونید.

مهرشاد پرهیزکار هستم، سوپروایزر آکادمی زبان ارس. بعد از شنیدن این پادکستها اگر سوالاتی در ذهنتون ایجاد میشه حتما از ما بپرسید. حتما نتایج موفق خودتون رو در قسمت نظرات در سایت آکادمی زبان ارس برای ما بنویسید. برای ما بنویسید و من پاسخ تک تک شما عزیزان را خواهم داد.

شک نکنید که اگر از همین امروز شروع کنید شما تا پایان امسال می تونید به راحتی انگلیسی صحبت کنید.

منتظر پادکست بعدی این غول زبان انگلیسی باشید. اطلاعات خیلی خوبی رو در پادکست بعدی براتون آماده کردم که شک ندارم می تونه برای شما و برای تمامی عزیزانی که دوست دارند به راحتی زبان انگلیسی رو یاد بگیرند مفید باشه. پس تا انتشار فایل بعدی فقط و فقط تمرین کنید.

[bs-text-listing-2 columns=”3″ title=”پادکست های منتشر شده” icon=”” hide_title=”0″ heading_color=”” heading_style=”t3-s7″ title_link=”https://arasedu.com/%d9%81%d8%a7%db%8c%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%aa%d9%86%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%af%da%a9%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b3/” category=”186″ tag=”” count=”30″ post_ids=”” offset=”” featured_image=”0″ ignore_sticky_posts=”1″ author_ids=”” disable_duplicate=”0″ time_filter=”” order=”DESC” order_by=”date” _name_1=”” post_type=”” taxonomy=”” _name_2=”” cats-tags-condition=”and” cats-condition=”in” tags-condition=”in” tabs=”” tabs_cat_filter=”” tabs_tax_filter=”” tabs_content_type=”deferred” paginate=”none” pagination-show-label=”0″ pagination-slides-count=”3″ slider-animation-speed=”750″ slider-autoplay=”1″ slider-speed=”3000″ slider-control-dots=”off” slider-control-next-prev=”style-1″ ad-help=”” bs-show-desktop=”1″ bs-show-tablet=”1″ bs-show-phone=”1″ custom-css-class=”” custom-id=”” override-listing-settings=”0″ listing-settings=”” bs-text-color-scheme=”” css=””]
قبلی
چطور انگلیسی بیاموزیم؟
بعدی
چقدر خودتو دوست داری؟

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

متقاضی کدام دوره هستید؟*

مقالات مرتبط :

keyboard_arrow_up