راهکارهای تقویت مهارت رایتینگ و نمره خوب در رایتینگ آیلتس

نکاتی درباره آزمون آیلتس در ترکیه

 انواع آزمون آیلتس و نمره دهی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس چیست؟توضیح جامع و مفید درباره این آزمون

نمونه اسپیکینگ آزمون آیلتس-نمره 6-نمره 7-نمره 8

چگونه مهارت رایتینگ خود را تقویت کنیم؟

در این قسمت در نظر دارم که در مورد مهارت های نوشتاری آزمون آیلتس با شما صحبت کنیم. اینکه :

  • در بخش اول چطوری مهارت های نوشتاری خودمون رو بهبود ببخشیم؟.
  • و بعد از اون راهکارهای بی نظیری رو برای اینکه چطوری یک رایتینگ خوب آیلس بنویسیم بهتون خواهم گفت.

دوست من در دنیای مدرن، مهارت نوشتاری یک مهارت بسیار کلیدی  و مهمه. امروزه شما در بخش آموزش و یا حتی کار حرفه ای و شغل و حرفه خودتون هم به مهارت نوشتاری بسیار نیاز دارید. مهارت نوشتاری نیاز به تمرین بسیار داره. طبیعتا نوشتار در زبان مادری هم یک مقوله سخت تلقی میشه چه برسه به اینکه شما بخواید به یک زبان خارجی بنویسید.

با راه هایی که قراره به شما پیشنهاد کنم به راحتی می تونید مهارت های نوشتاری خودتون رو بهبود ببخشید.

6 راهکار کلیدی برای تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی و رایتینگ آزمون آیلتس :

6 راهکار کلیدی رو می خوام در این قسمت به شما معرفی کنم:

راهکار شماره 1: زیاد متن بخونید، زیاد کتاب بخونید.

خودندن به خودی خود زمینه ساز این هست که شما دامنه لغاتتون رو گسترش بدید. پس طبیعتا شما با لغات و کلمات جدیدتری آشنا میشید که میتونه به شما کمک کنه که درک بهتری از مفاهیم ادبی داشته باشید. و همین امر میتونه در نوشتار به شما بسیار کمک کنه.

همچنین وقتی که دامنه لغات خودتون رو افزایش میدید، شما حتی درک بهتری از قواعد دستوری آن زبان پیدا می کنید. وقتی که دامنه لغاتتون رو گسترش میدید وقتی که زیاد می خونید. کم کم به سبک و مدل نوشتاری خودتون نزدیک تر میشید.

چون طی فرآیند خوندن شما کلی اصطلاح و کلمه و عبارات جدید یاد گرفتید که الان که میخواید در نوشتن از این عبارت استفاده کنید. شما میتونید به یک مدل شخصی برای خودتون برسید که این میتونه امضای شما باشه در بحث رایتینگ.

راهکار شماره 2 : از شخصی بومی برای ویرایش متناتون استفاده کنید.

از شخصی که نیتیو (بومی) هست، از شخصی که اشراف بیشتری به اون زبان داره.

بزارید اون عزیزان نوشته شما رو تصحیح کنند و نکات مهم رو به شما بگن.  یک نکته خیلی مهم درمورد تمامی زبان ها این است که یک بخش از یادگیری یک زبان بخش علمی ماجراست اما یک بخش فقط بحث تجربی ماجراست. شما باید اون زبان رو تجربه کرده باشید.

پس وقتی که از یک فرد نیتیو استفاده می کنید. و از اون فرد کمک میگیرید این باعث میشه که اون فرد دیدگاه های اصولی تر و ساختارمند‌تری رو به شما گوش زد کنه .که میتونه برای شما بسیار مفید باشه.

راهکار شماره 3 :  همونطوری که مینویسید به اون زبان هم فکر کنید.

یعنی که اگر قراره به زبان انگلیسی بنویسید انگلیسی فکر کنید

تا حالا در طول روز براتون پیش اومده که بخواید به زبان انگلیسی فکر کنید؟. منظورم خارج از کلاس زبان هست. مطمئن باشید اگه بتونید قسمت مشخصی از زمان روزتون رو به فکر کردن به زبان انگلیسی و یا زبانی که قصد یادگیری اون را دارید بگذرونید. نتیجش اینه که شما با اون زبان بیشتر و بیشتر اخت میگیرید .و رفته رفته این فرآیند که شما بخواید به زبان مادریتون اون زبان رو ترجمه کنید و بعد تبدیلش کنید به اون زبان، توی ذهنتون از بین میره .و مستقیما به دریچه اون زبان جدید نگاه می کنید. فکر میکنید و یا حتی صحبت می کنید.

راهکار شماره 4 : با متن های بسیار کوتاه شروع کنید.

اگر یادتون باشه در پادکست های قبلی درمورد اثر زایگارنیک با شما صحبت کردم.

این اثر میگفت که اگر هدفتون بزرگه نترسید، عقب نرید. هدفتون رو بشکنید به اهداف کوچکتر. قرار نیست شما برای شروع با متن های طولانی شروع کنید. با متن های کوتاه شروع کنید. کوتاه کوتاه بنویسید و سعی کنید که توی اون متن کوتاه همه جانبه به بحث نوشتار بپردازید.

از متن های آسون شروع کنید و نوشتار خودتون رو رفته رفته پیچیده تر کنید.

شاید بپرسید که خب درمورد چی بنویسم؟

خیلی سادست. راجع به روزمره خودتون بنویسید. راجع به هرآنچه در روزتون تجربه کردید بنویسید. شعر بنویسید . یا داستان کوتاه بنویسید ویا میتونید کمی بیشتر خودتون رو به چالش بکشید. مثلا به یکی از دوستانتون نامه بنویسید. یا به مدیرتون نامه بنویسید. الزامی نیست که اون نامه رو حتما به دست اون فرد برسونید. اما موضوعی رو در ذهنتون مشخص کنید و به دوستتون، مدیرتون و به یک نفر که میشناسید نامه ای بنویسید.

راهکار شماره 5 : استفاده از ابزارهای تکنولوژیک محور هست.

عزیزان، استفاده از ابزارهای آنلاین بسیار میتونه به بهبود نوشتاری شما کمک کنه. عموما افراد خجالت میکشند که وقتی میخوان یه زبان رو یاد بگیرند از افراد متخصص کمک بگیرند. یعنی او ارتباط Person to Person براشون یه کوچولو سخته.

اما امروزه با وجود اینترنت راهکارهای خیلی زیادی وجود داره که به راحتی شما میتونید با دسترسی به اینترنت به این وب سایت ها مراجعه کنید . نوشتار خودتون رو بهبود ببخشید.

لینک چند نمونه از این وبسایت ها رو در زیر همین پادکست برای شما عزیران قرار میدیم. که هر کدوم از این وب سایت ها میتونه در نوع خودش برای شما و برای تقویت مهارت نوشتاری شما مفید باشه.

راهکار شماره 6 : به اجزای نوشتارتون توجه کنید.

یادتون باشه که نوشتن یک پروسه است یک فراینده.یعنی چی؟

 یعنی نوشتن زبان در مادری هم یک پروسه زمان بر هست که شما باید زمانی رو صرف کنید. که بتونید یک متن خوب را سازماندهی کنید و بنویسید. برای اینکه بتونید زمان رو کوتاه تر کنید، به اجزای نوشتارتون توجه کنید. به ساختارها توجه کنید. عجله نکنید . سعی کنید از تمامی عناصری که مد نظرتون هست همونطور که در زبان مادری مینویسید. در زبان دومی که تصمیم دارید به اون زبان بنویسید هم به همون عناصر اشاره کنید و با همون ساختارها بنویسید.

تقویت رایتینگ آیلتس :

 همونطور که در پادکست معرفی آیلتس گفته شد، ما دو مدل آزمون آیلتس داریم: جنرال و اکادمیک.

هر دو آزمون در بخش نوشترای دو تا تسک دارند:

  • تسک یک آزمون جنرال : شما باید نامه رسمی، نیمه رسمی و  یا غیر رسمی بنویسید.  
  • تسک یک آزمون آکادمیک: شما باید براساس گرف ها، چارت ها، تیبل ها و یا و یا عکس هایی که هست، یک نوشتار انالیز محور داشته باشید.

در تسک دوی هر آزمون هم شما باید مقاله 250 کلمه ای بنویسید.

یادتون باشه برای بهبود رایتینگ ایلتستون سعی کنید که کوتاه ننویسید.

اولین چیزی که باید بدونید اینه که در تسک یک شما باید 150 کلمه بنویسید و در تسک دو، حداقل 250 کلمه.

سوالاتی که عزیزان میپرسند اینه که من 190 کلمه نوشتم. ایرادی نداره؟ یا نه من به جای 250 کلمه تسک دو رو 270 کلمه نوشتم. قطعا ایرادی نداره. حواستونو جمع کنیدکه کمتر از این میزان ننویسید. حداقل باید 150 یا 250 کلمه بنویسید. حداکثر دست شما تا 170، 180 یا 270، 280 کلمه باز هست. توصیه من اینه که ذهنتون رو عادت بدید که توی هر خط، بین 11 تا 13 کلمه بنویسید.

یعنی از الان که زمان دارید و دارید خودتون رو برای آزمون آماده میکنید، زمانی که دارید تمرین میکنید. بین 11 تا 13 کلمه رو در یک خط بیشتر ننویسید. اینطوری به راحتی ذهن شما و دست شما عادت میکنه به این تعداد کلمه و در آزمون آیلتس هم قطعا به هیچ مشکلی برنمیخورید.

اما یه نکته مهم اینه که در رایتینگ بیش از اندازه هم ننویسید.

چون فراتر از حد لازم و قتی مینویسید کیفیت نوشتاری شما پایین میاد. حتی ممکنه درصد خطای شما رو بالا ببره و اکسمینر بتونه اشتباهات بسیاری از نوشته  شما استخراج کنه.

 قبل از نوشتن باید ایده هاتون رو جمع بندی کنید.

متاسفانه کی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان آزمون آیلتس اینه که سریعا شروع به نوشتن می کنند.بدون اینکه ایدشون رو جمع بندی کنند.

سوال رو به خوبی بخونید و ارزیابی کنید.

اگر به دنبال بهبود رایتینگ آیلتستون هستید باید این نکته خیلی مهم رو بدونید که اول باید سوال رو به خوبی بخونید و ارزیابی کنید. و مطمئن باشید که سوال از شما چه چیزی میخواد.  مطمئن باشید که شما جوابی که در ذهنتون دارید، جواب دقیق به همون سوال هست.

اینجاست که باید ایدتون رو جمع بندی کنید. از یکسری از تکنیک ها میتونید استفاده کنید. مثل مایند مپینگ.:

  • نقشه ذهنی، یا نقشه کاری که میخواید انجام بدید رو اول پیاده سازی کنید.
  • بعد بعد از اینکه ایده خودتون رو به یک آیتم واحد محدود کردید، باید بریم استورم کنید. یعنی باید اون ایده رو در مرکز قرار میدید و هرآنچه که به این ایده مرتبط هست رو مینویسید.

اینجاست که به راحتی میتونید به اون سوال پاسخ صحیح بدید. یادتون باشه که باید روی تسک دو زمان بیشتری بذارید. تسک 2 رایتینگ 100 کلمه بیشتر از تسک یک نیاز داره. طبیعتا باید زمان بیشتری رو صرف نوشتن در این بخش کنید. یعنی یک چیزی در حدود 40 دقیقه.

مهم این نیست که با تسک یک شروع کنید یا تسک دو، اما تایم منجمت رو فراموش نکنید.

واضح و شفاف بنویسید.

برای گرفتن نمره رایتینگ خوب باید واضح و شفاف بنویسید. این نکته خیلی نکته مهمیه.

یکی از کلیدی ترین نکاتی که در بهبود رایتینگ آیلتس گفته میشه اینه که شما باید واضح و شفاف بنویسید. یعنی باید اکسمینر شما به راحتی بتونه بفهمه که شما چه چیزی رو شما میخواید بگید با این رایتینگ.

خیلی مواقع پیش اومده که داوطلب ها به زعم خودشون خیلی خوب نوشتند اما متاسفانه در اون قسمت نمره از دست میدند. چرا؟ چون که اکسمینر نتونسته منظور اون افراد رو بخوبی متوجه بشه و این افراد به همین سادگی نمره از دست دادند. پس یادتون باشه باید ساده و شفاف نوشتن رو یاد بگیرید و در مورد رایتینگتون این ساده سازی و شفاف نویسی رو پیاده سازی کنید.

نسبت به کوهیژن و کوهیرنس آگاهی داشته باشید.(در پادکست بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت).

ارتباط معنایی بین جملات وجود داشته باشد.

رایتینگ خوب نوشته ایه که در اون جملات و پاراگراف ها به همدیگه مرتبط باشند و ارتباط معنایی داشته باشند. یعنی  به شکلی که خواننده بتونه به راحتی ارتباط بین بخش ها رو درک کنه.

برای این کار از کلمات و معانی مختلفی استفاده میکنید که بتونه جملات رو به همدیگه وصل کنند.:

مثال :

  • برای اضافه کردن به جای and در جمله، از کلماتی مثل: moreover، furthermore، whatsmore، in addition، besides استفاده کنید.
  • و یا اگه هدفتون اینه که تضاد رو به تصویر بکشید، به جای but از کلمه هایی مثل inspire of، nevertheless، nonetheless، despite، however استفاده کنید.
  • اگر میخواید در مورد نتیجه چیزی صحبت کنید به جای استفاده از کلمه so، از consequece، as a result، therefore، consequently، استفاده کنید.

متن رایتینگ خودتون رو بارها و بارها بخونید.

نکته خیلی مهمی که نباید فراموشش کنید اینه که، متن رایتینگ خودتون رو بارها و بارها بخونید، و نوشتتون رو ادیت و یا ویرایش کنید. نسخه نهایی شما قطعا با اون نسخه ابتدایی تفاوت های چشمگیری خواهد داشت.

لازمه که گرامر جملات رو مجددا چک کنید. کوهیژن و کوهیرنس رو  چک کنید و مطمئن بشید که ارتباط معنایی به خوبی شکل گرفته.

نکته پایانی

نکته پایانی اینکه نمونه های مختلف رایتینگ رو بررسی کنید. وقتی که نمونه های مخلف رو بررسی میکنید به راحتی ذهن شما به چالش کشیده میشه و اونوقته که میتونید ارزیابی کنید که چه رایتینگی خوبه چه رایتینگی بده و یا ضعیف نوشته شده. نمونه های مختلف رایتینگ رو میتونید از وب سایت آکادمی زبان ارس دانلود کنید.

خب اینا راهکارهایی بود که شما برای بهبود مهارت رایتینگ آیلتستون میتونید ازشون بهره بگیرید.  ممنونم که ما رو دنبال می کنید.

لیست وب سایت های مفید برای تقویت رایتینگ :

writingpopulist.com برای اشکال گیری از نوشتار خود در زمینه گرامر.

simplegrad.com و paperfellows.com  می‌توانید از خدمات این سایت‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید نوشتار شما بدون هیچگونه مشکلی است.

studydemic.com و academadvisor.com از این سایت‌ها می‌توانید ایده برای بهبود نوشتار خود پیدا کنید.

assignmenthelp.com و academized.com ابزارهای آنلاین ویرایش نوشته هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

mywritingway.com و letsgoandlearn.com انجمن‌هایی هستند که می‌توانید برای بهبود مهارت خود در زمینه نوشتار روی آن ها حساب کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

متقاضی کدام دوره هستید؟*

مقالات مرتبط :

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up